Odwiedź stronę główną naszej szkoły!

Dlaczego my?

TECHNIK INFORMATYK

to ciekawy, twórczy, prestiżowy i bardzo dobrze opłacany zawód dla ludzi dynamicznych i pełnych pomysłowości. To także zawód poszukiwany na krajowych i zagranicznych rynkach pracy w różnych gałęziach gospodarki, a z każdym rokiem przed absolwentami otwierają się coraz to nowe możliwości. Uczniowie poznają zarządzanie systemami operacyjnymi i sieciami komputerowymi, zasady doboru, montażu i konfiguracji podzespołów systemów komputerowych, a także sprzętu i okablowania sieciowego. Uczeń TI uczy się również tworzenia dynamicznych witryn internetowych, poznaje zasady tworzenia i zarządzania bazami danych, jak również tworzy aplikacje internetowe współpracujące z bazami danych. Ucząc się informatyki w zakresie rozszerzonym, uczeń poznaje techniki programowania aplikacji desktopowych oraz mobilnych, a także rozszerza swą wiedzę w zakresie związanym z zapewnianiem ochrony w obszarze cyberprzestrzeni. Poznaje sposoby ochrony przestrzeni przetwarzania informacji oraz zachodzących interakcji w sieciach teleinformatycznych.

Zostań technikiem!

  • 1
    punkty serwisowe (montaż, modernizacja i naprawa komputerów, odzyskiwanie danych),
  • 2
    działy obsługi informatycznej każdej firmy,
  • 3
    obsługa i administrowanie sieci komputerowych,
  • 4
    działy obsługi graficznej wydawnictw,
  • 5
    działy obsługi marketingowej i reklamowej firm,
  • 6
    własna działalność gospodarcza w zakresie usług informatycznych, projektowania i administrowania stron www,
  • 7
    sklepy komputerowe, dystrybucja sprzętu komputerowego i oprogramowania.
  • 8
    firmy, których działalność polega na zapewnianiu bezpieczeństwa biznesu, sieci zasobów cyfrowych, procesów i działań w systemach informatycznych np. centrach danych, korporacjach, nowoczesnych firmach i przedsiębiorstwach różnych branż, bankach oraz instytucjach informatycznych i telekomunikacyjnych,
Messege.png
  • 1
    dwa świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
  • 2
    świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i możliwość dalszego kształcenia w szkołach policealnych,
  • 3
    dyplom technika,
  • 4
    dokument Europass w języku angielskim umożliwiający pracę w zawodzie we wszystkich krajach europejskich,
  • 5
    świadectwo maturalne umożliwiające wstęp na studia.

Rekrutacja

Kandydat do zawodu technika informatyka powinien być człowiekiem z pasją. Informatyka, choć opiera się na ścisłej wiedzy, wymaga zdolności projektowania i wyobraźni. Idealny kandydat powinien mieć zapał do nauki i nieustanny kontakt z nowinkami technicznymi. Powinien przygotować się na konieczność stałego doskonalenia i dokształcania, gdyż branża rozwija się bardzo dynamicznie.Wysoko ceniona jest zdolność samodzielnego myślenia i uzdolnienia w zakresie przedmiotów ścisłych. Informatyk działa twórczo, samodzielnie podejmuje decyzje i nieustannie doskonali swoje umiejętności. Kandydata powinna fascynować złożoność systemów informatycznych, powinien mieć umysł analityczny i świadomość konieczności nieustannego ulepszania zabezpieczeń systemów, połączeń i danych. Przyszły informatyk powinien zgłębiać zarówno techniczne aspekty pracy specjalisty od cyberbezpieczeństwa, jak i prawne, etyczne oraz matematyczne zagadnienia związane z tym tematem.Wymagana jest także podstawowa znajomość języka angielskiego. Nauka tego języka obejmuje język angielski zawodowy.
Technik informatyk w trakcie kształcenia w ZSOT zdobędzie dodatkowe umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci i programowania w języku Python.

Kwalifikacje

  • INF.02.Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych(egzamin pod koniec II półrocza 3 klasy)
  • INF.03.Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych(egzamin pod koniec I półrocza 5 klasy)

Przedmioty w zakresie rozszerzonym

  • Matematyka
  • Informatyka

Języki obce

Pierwszy język:

  • angielski

Drugi język obcy do wyboru:

  • niemiecki
  • francuski
  • rosyjski

(o powstaniu grupy językowej decyduje odpowiednia ilość uczniów deklarujących jego naukę)

Przedmiot realizowany w klasie I technikum

Spośród przedmiotów dodatkowych oferowanych w ramowym planie nauczania szkoła wybiera nauczanie muzyki

Zasady rekrutacji

Wynik z egzaminu ósmoklasisty Punkty (maks. 100)

z języka polskiego, matematyki

100% x 0,35 = 35 pkt

z języka obcego nowożytnego

100% x 0,30 = 30 pkt

Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej Punkty (maks. 100)

Świadectwo z wyróżnieniem

7 punktów

Przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej

Punkty za oceny z przedmiotów (maks. 4 x 18 punktów)

Język polski

Matematyka

Dwa przedmioty wybrane spośród:

  • język obcy,
  • wiedza o społeczeństwie,
  • geografia
  • historia
  • fizyka
  • chemia
  • biologia
  • informatyka

Dopuszczający – 2 pkt

Dostateczny – 8 pkt

Dobry – 14 pkt

Bardzo dobry – 17 pkt

Celujący – 18 pkt

Osiągnięcia w olimpiadach, zawodach i konkursach (wymienione na świadectwie)

Maks. 18 punktów

Stałe zaangażowanie się w pracę społeczną (uwzględnione na świadectwie)

3 punkty

Baza dydaktyczna szkoły

W naszej szkole uczniowie korzystają z 6 pracowni komputerowych, w których znajduje się ponad 90 nowoczesnych komputerów.

W ramach nauki uczniowie zapoznają się z obsługą programów do obróbki grafiki rastrowej i wektorowej, programów do projektowania i symulacji sieci komputerowych.W pracowniach znajdują się nowoczesne urządzenia sieciowe marki TP-LINK oraz Mikrotik, które uczniowie technika informatyka w ramach zajęć zawodowych, konfigurują i zarządzają ich pracą. Szkoła posiada spawarkę światłowodową, dzięki której poznają techniki łączenia światłowodów. Uczniowie zajmują się również projektowaniem witryn internetowych z wykorzystaniem PHP, JavaScript, CSS i baz danych MySQL. Młodzież uczy się obsługi takich programów jak: Inkscape, GIMP i wielu innych. Na językach programowania korzystamy z C++, Python, Java. Uczymy się zawodu, troszcząc się pod nadzorem nauczyciela o stan techniczny sprzętu szkolnego w ramach zajęć zawodowych.

Ponadto w szkole istnieje możliwość skorzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Działa dziennik elektroniczny. Wszystkie pracownie – zawodowe i ogólnokształcące wyposażone są w komputery podłączone do sieci. Szkoła posiada bibliotekę z bogatym księgozbiorem oraz czytelnię wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych, drukarki i skanery. W 2018 r. strona internetowa szkoły została w całości zaprojektowana i stworzona przez uczniów technikum informatycznego, którzy ją samodzielnie administrują. W roku 2019 oddana została nowo dobudowana część szkoły z pracowniami zawodowymi, a w roku 2020 budynek poddano termomodernizacji. Szkoła i otoczenie objęte są pełnym monitoringiem. W odległości kilkudziesięciu metrów od szkoły znajdują się przystanki autobusowe.

Współpraca jest dla nas ważna!

Praktyki

Szkoła współpracuje z renomowanymi firmami informatycznymi oraz instytucjami znajdującymi się na terenie powiatu, w których wykonuje się zadania związane z szeroko pojętą informatyką pod nadzorem wykwalifikowanych specjalistów w branży. Praktyka zawodowa organizowana jest przez kierownika szkolenia praktycznego. Szkoła zapewnia także możliwość odbycia praktyki w przedsiębiorstwie wskazanym przez ucznia.

Projekty zagraniczne realizowane z funduszy unijnych

W Zespole Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych realizowane są projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki którym od 2011r. uczniowie technikum informatycznego mogą odbywać miesięczną praktykę za granicą, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów z tytułu podróży, utrzymania, ubezpieczenia, szkolenia językowego, a nawet kieszonkowego. Młodzież z ZSOT siedmiokrotnie wyjeżdżała do Niemiec i Hiszpanii. Chętni uczniowie doskonalili swoje umiejętności praktyczne według najwyższych, europejskich standardów w ramach projektów: „Administrowanie sieciami komputerowymi – jak to robią w Niemczech”2011- 2012, „Niemiecka technologia, wiedza i praktyka dla polskich uczniów – informatyków i mechaników” w 2013- 2014, „Hiszpańska technologia, wiedza i praktyka dla polskich uczniów - informatyków i architektów krajobrazu"– 2015 – 2016, „Staże zawodowe w Niemczech dla informatyków i mechaników ze Śląska”2017- 2018. „Staż w Niemczech – sukces na rynku pracy”-2019. Obecnie szkoła przygotowuje kolejny projekt staży dla informatyków w Niemczech.

Szkoła ma bogatą tradycję w organizowaniu projektów zagranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do szkoły partnerskiej w New Delhi w Indiach (ostatni wyjazd w 2020 r.). Nauczyciele przygotowujący wniosek w ramach Erasmusa+ kontynuują partnerstwo z placówkami w Turcji, Niemczech i Islandii. Ponadto uczniowie wszystkich klas wyjeżdżają na atrakcyjne wycieczki zagraniczne, ostatnio odbyły się do Włoch i Irlandii.

Współpraca z zakładami pracy

Wraz z partnerami, najlepszymi firmami informatycznymi w powiecie lublinieckim, szkoła wykształciła od początków swojej działalności w tej branży setki specjalistów, którzy stale podnoszą jej renomę na lokalnym (i nie tylko) rynku pracy. Do obecnych, wieloletnich partnerów szkoły należą

  • Ejot Ciasna
  • EthosEnergy (TurboCare) Lubliniec
  • Gminne Centrum Kultury i Informacji Koszęcin
  • GO Automatics Bytom
  • KCA Lubliniec
  • Meblonowak Dobrodzień
  • Tercom- T. Obrzód Lubliniec
  • Urząd Gminy Ciasna
  • Urząd Gminy Kochanowice
  • Urząd Miasta Dobrodzień
  • Zakłady “Lentex” S.A. Lubliniec

Podejmujemy również i bardzo cenimy sobie współpracę z naszymi absolwentami, którzy utrzymują z nami ciepłe relacje przez wiele lat po skończeniu szkoły. Wielu z nich, prowadząc obecnie własne przedsiębiorstwa, wspiera kształcenie zawodowe uczniów technikum mechanicznego, przekazując nabytą w szkole wiedzę następnym pokoleniom.

Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów

2022 r.

Wyniki EE08 2020 Wyniki E14 2020

2021 r.

Wyniki EE08 2020 Wyniki E14 2020

2020 r.

Wyniki EE08 2020 Wyniki E14 2020

Osiągnięcia naszych uczniów w konkursach i olimpiadach

W 2023r. Technikum nr 2 w Lublińcu, otrzymało tytuł Złotej Szkoły i uplasowało się na 39 miejscu na Śląsku (5 w regionie) w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.

Uczniowie technikum informatycznego odnoszą liczne sukcesy nie tylko w konkursach związanych z informatyką, ale także z wszystkimi przedmiotami ścisłymi, szczególnie matematyką (kwalifikacja do zawodów finałowych Ogólnopolskiej Olimpiady Matematycznej w 2020r). Spośród licznych konkursów wykorzystujących umiejętności zawodowe najbardziej prestiżowy wydaje się udział w finale ogólnopolskiego konkursu ELEKTRYZUJĄCA PASJA w 2017 r., ale także stworzenie obecnie funkcjonującej strony internetowej, która jest wizytówką szkoły. Jej autorami są uczniowie kl. 2 TI z 2017-2018 r. Wśród licznych sukcesów uczniów technikum informatycznego są również zwycięstwa w Mistrzostwach Polski w e-sporcie w Siemianowicach Śląskich i 2 miejsce w miejsce w Mistrzostwach Polski Szkół w E-sporcie w Oławie w 2017r., Mistrzostwo Polski podczas LG Mistrzostw Polski Szkół w E-sporcie, Kraków 2019 r.,"Klawiaturowe Wyzwanie Interinfo Polska" – III miejsce w konkursie drużynowym. W 2021 r. 3 miejsce w etapie wojewódzkim w Ogólnopolskiej Olimpiadzie ZUS i kwalifikacje do etapu wojewódzkiego w konkursie "Przedsiębiorczy na rynku finansowym", zaś w 2022 r. trzech uczniów dostało się do finału XVII-go Śląskiego Konkursu Matematycznego i finału Szkolnych Mistrzostw Managerów 4.

Działalność innowacyjna

W ZSOT stosuje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie a uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Celem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, dlatego nauczyciele odchodzą od wystawiania ocen. W szkole nie dzwonią też dzwonki, co redukuje poziom stresu, sprzyja samoregulacji uczniów i zmniejsza hałas. Zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw.